Community manager

De algemene directie Externe Communicatie van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister is op zoek naar een Community manager.

De AD Externe Communicatie heeft als taak om de beslissingen van de federale overheid naar de buitenwereld te communiceren via haar verschillende informatiekanalen. Daarnaast zet ze ook het imago van België in de kijker in binnen-en buitenland. Zelf ga je aan de slag bij de dienst productie van de AD Externe Communicatie. Deze is o.a. verantwoordelijk voor de creatie en redactie van geschreven en visuele inhoud en de verspreiding van officiële informatie via haar verschillende digitale communicatiekanalen.

Je helpt mee met het uitwerken en operationaliseren van het verspreidingsbeleid van de AD Externe Communicatie om zo een coherente en doeltreffende communicatie met de klanten te verzekeren.

Meer bepaald beheer je de verschillende sociale netwerken van de FOD Kanselarij van de Eerste Minister en stel je bovendien je verworven expertise en kennis ter beschikking.

Voornaamste resultaatgebieden

Je beheert de verschillende sociale netwerken van Belgium.be en stelt je expertise en kennis ter beschikking van de andere federale instellingen.

Bovendien ben je ook verantwoordelijk voor het beheer van de Instagram-, Facebook- en Twitteraccounts van de campagne "België. Eigenzinnig fenomenaal". Dit gebeurt in samenwerking met een agentschap. Zo ziet je dag eruit:

  • je antwoordt dagelijks op vragen, berichten en reacties van burgers
  • je gaat op zoek naar creatieve content voor onze sociale mediakanalen
  • je plant en publiceert diezelfde content op dagelijkse basis
  • bij gelegenheid maak je foto’s en/of video’s op het terrein tijdens evenementen of in het kader van specifieke communicatieacties
  • je analyseert en volgt de statistieken van de sociale netwerken dagelijks op
  • op basis van die monitoring evalueer je de publicaties en stel je verbeterings- of vernieuwingsacties voor

Bovendien ben je het aanspreekpunt van de dienst voor alle vragen i.v.m. sociale media. Voorbeelden van taken:

  • je neemt actief deel aan vergaderingen die gerelateerd zijn aan je werkdomein sociale media
  • je helpt de woordvoerders van de ministers met de realisatie, de vorming en de opvolging van hun sociale mediakanalen

Bovendien ben je ook verantwoordelijk voor de redactie van de beslissingen van de Ministerraad elke week in samenwerking met een Franstalige medewerker.

  • je schrijft de beslissingen op basis van de informatie die je van de strategische beleidscellen ontvangt
  • je vraagt voor de goedkeuring van de strategische beleidscellen op de teksten
  • je publiceert de beslissingen op de website News.belgium.be en op sociale media

Daarnaast kan je taken uitvoeren binnen een transversaal communicatieproject en projecten leiden om de doelstellingen binnen de vooropgestelde termijn mee te helpen bereiken.

  • je werkt mee aan de planning van het project
  • je plant en voert de acties uit
  • je bespreekt de stand van zaken van het project met de projectmedewerkers en -leidinggevende
  • je evalueert de uitgevoerde acties

Bovendien draag je ook bij tot het definiëren, ontwikkelen en toepassen van de strategische richtlijnen en operationele standaarden inzake verspreiding om een coherent communicatiebeleid en een communicatiecultuur uit te bouwen binnen de federale overheid om zo een positief imago uit te stralen naar de burger. Voorbeelden van taken:

  • je neemt actief deel aan netwerkvergaderingen
  • je neemt deel aan communicatiewerkgroepen binnen de organisatie of zit deze voor, afhankelijk van het thema
  • je stelt vernieuwings- of verbeteringsacties voor

Daarnaast is het ook belangrijk dat je je vaardigheden wat betreft sociale media permanent op peil houdt en verbetert om zo de expertise van de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen. Voorbeelden van taken:

  • je raadpleegt vakliteratuur en zoekt benchmarks
  • je neemt deel aan conferenties (zowel als deelnemer en als spreker)
  • je neemt deel aan werkgroepen - je volgt opleidingen
  • je volgt best practices op en houdt de evolutie van sociale media in het oog

Ten slotte is het ook belangrijk dat je je communicatie- en technische vaardigheden wat betreft elektronische overheidscommunicatie permanent op peil houdt en verbetert om zo de expertise van de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen.

Gedragsgerichte competenties

- Je bent flexibel en klantvriendelijk.
- Je voert elke klus nauwgezet uit, je kunt prioriteiten bepalen en je werk erop afstemmen, je hebt zin voor orde en netheid en oog voor detail.
- Je geeft spontaan suggesties om de workflow van de sociale media te verbeteren.
- Je blijft kalm en kunt efficiënt functioneren onder druk.

Technische competenties

- Zeer goede kennis op het vlak van sociale netwerken en meer bepaald wat het gebruik van Facebook, Twitter en Instagram betreft,
- minimum een jaar ervaring als community manager,
- uitstekende vaardigheden op het gebied van communicatie (mondeling en schriftelijk) in het Nederlands,
- een goede kennis van de andere landstaal,
- een goede kennis van het Engels is een pluspunt.

Rechtstreeks solliciteren kan via Selor.